شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 17 پنجشنبه 8:30 تا 14

: انتخاب زبان Fa / En

آدرس:

تهران، سعادت آباد، خیابان گل آرا، خیابان ارغوان، پلاک 107، واحد 2

تلفن:

جک بازویی درب ورودی

@title

جک بازویی درب ورودی چیست؟

در این مقاله از سایت تهران در آسیا درباره جک بازویی درب ورودی توضیح دادیم همراه ما باشید.

جک بازویی درب ورودی، یکی از تجهیزات امنیتی و حفاظتی پر کاربرد و پرفروش به حساب می آید. انواع جک بازویی که برای درب های ورودی به کار می رود، معمولا ساز و کار آسانی دارند و به راحتی قابل دسترسی می باشند.

انواع جک بازویی درب دو لنگه حدود پانزده الی بیست سال است که وارد بازار شده و از گذشته تا به امروز، چیزی از محبوبیت آن کم نشده است. امروزه در اکثر پارکینگ ها، منازل مسکونی و مجتمع های تجاری و اداری، از جک بازویی درب ورودی استفاده می کنند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه، یک جک بازویی درب ورودی را توصیف کنیم، می توانیم بگوییم که این جک ها یک ابزار مقرون به صرفه و مقاوم برای اتوماتیک کردن درب های معمولی می باشند. جک بازویی درب ورودی برای انواع درب کاربرد دارد. جک پارکینگی دو لنگه، جک بازویی درب پارکینگ دو لنگه، جک بازویی درب های کشویی و ... ، انواع درب هایی هستند که به راحتی می توانند به جک بازویی درب ورودی مجهز شوند. حالا در ادامه درباره ی ویژگی های منحصر به فرد این جک ها بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد، حالا برویم سراغ سوال اصلی که در زمینه ی جک بازویی درب ورودی مطرح می شود.


جک پارکینگی دو لنگه

جک بازویی درب ورودی که با نام های مختلفی مانند: جک پارکینگی ، جک درب اتوماتیک ایتالیایی، جک برقی درب، جک درب ریموت دار، در بازار موجود است. یکی از ابزارهایی است که به منظور برقراری امنیت و رفاه برای مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع چه در درب های اتوماتیک آماده و چه در درب هایی که به صورت مجزا، اتوماتیک شده اند، جک بازویی درب ورودی، یک گزینه ی بسیار مهم می باشد. به کمک این جک ها و نصب آن ها بر روی درب های مختلف، دیگر نیازی نیست که برای باز و بسته کردن درب پارکینگ و یا درب مکان های دیگر، از نیروی مکانیکی خودشان استفاده نمایند، تنها با فشردن یک دکمه بر روی ریموت کنترل مورد نظر، این درب ها به راحتی باز و بسته می شوند. این جک ها بسیار مقاوم هستند و قابلیت نصب بر روی تمامی درب ها را دارا هستند. همین ویژگی ها باعث شده که جک بازویی درب ورودی، یکی از پرطرفدارترین جک های برقی در کل دنیا به شمار آید. جالب است بدانید که شما با نصب یک جک بازویی درب ورودی بر روی درب های قدیمی خود نیز می توانید با هزینه ی خیلی خیلی کمتر، یک درب اتوماتیک برای مکان مورد نظر خود تعبیه کنید. البته جک بازویی درب ورودی، بر روی درب های تک لنگه و دو لنگه که لولایی نیز هستند، راحت تر نصب می شود. پدیده جک بازویی درب ورودی، یکی از تجهیزاتی است که راحتی و آسایش را برای شما به ارمغان خواهد آورد.


جک بازویی درب ورودی و اجزای تشکیل دهنده

جک بازویی درب ورودی نیز مانند تجهیزات حفاظتی و امنیتی دیگر، از اجزای مختلفی تشکیل می شود. به طور کلی جک بازویی درب ورودی از دو عدد بازویی، فلاشرها، یک عدد تابلو فرمان که به آن مرکز کنترل نیز گفته می شود، یک جفت چشمی الکترونیکی و دو عدد ریموت کنترل تشکیل می شود. در ادامه به شرح وظیفه ی هر یک از این اجزا خواهیم پرداخت.


نقش بازویی در جک بازویی درب ورودی :

بازویی های استفاده شده در جک بازویی درب ورودی، یک وسیله ی انتقال دهنده ی نیرو هستند، حالا این نیرو می تواند مکانیکی و یا هیدرولیکی باشد. در واقع بازویی الکتریکی که از جانب موتور وارد می شود را به یک نیروی مکانیکی و یا هیدرولیکی تبدیل می کند.


نقش ریموت کنترل در جک بازویی درب ورودی :

همان طور که گفتیم معمولا ریموت کنترل های به کار برده شده در جک بازویی درب ورودی، دو عدد هستند. در واقع کاربر به کمک ریموت کنترل و دکمه هایی که بر روی آن تعبیه شده است، با مرکز فرمان ارتباط برقرار می کند.


نقش فلاشر در جک بازویی درب ورودی:

فلاشر ها اجرایی کردن فرمان صادر شده و از مرکز کنترل را با حالت های مختلفی مانند خاموش و روشن شدن چراغ و یا چشمک زدن، به کاربر نمایش می دهند.


نقش چشمی ها در جک بازویی درب ورودی:

یکی از مشکلاتی که ممکن است در اکثر درب های اتوماتیک پیش بیاید، برخورد درب ها با افراد و یا وسیله های نقلیه ای هستند که در حال رد شدن از درب اتوماتیک می باشند. استفاده از دو چشمی در جک بازویی درب ورودی باعث شده که چشمی حرکت آن ها را حس کرده و مانع ایجاد صدمه و یا آسیب دیدگی خودرو و یا افراد متفرقه شود.


نقش مرکز فرمان در جک بازویی درب ورودی :

مرکز فرمان، وظیفه ی صدور فرمان باز و بسته شدن و یا توقف لنگه های درب را بر عهده دارد. در واقع بین ریموت کنترل و بازویی ها اتصال برقرار می کند، مرکز فرمان می باشد.

انواع جک بازویی درب ورودی جک های بازویی انواع مختلفی دارند. جک های بازویی هیدرولیکی، جک های بازویی پنوماتیکی و جک های بازویی الکتریکی از جمله ی مهم ترین انواع جک بازویی درب ورودی می باشند. چیزی که این جک ها را از یکدیگر مجزا می سازد، نحوه ی عملکرد موتور آن می باشد.

در جک بازویی هیدرولیکی، چیزی که باعث حرکت جک می شود، فشار روغن می باشد. مقاومت این جک ها در شرایط هوایی مختلف مانند گرما و سرمای خیلی شدید، بسیار بالا بوده و این توانایی را دارد که در مکان هایی با رفت و آمد بالا به راحتی نصب شده و کنترل تردد را پشتیبانی نماید.

جک های بازویی الکتریکی، با کمک انرژی برق کار می کنند . جک های الکتریکی معمولا 24 ولت تا 220 ولت هستند. این جک ها معمولا در مکان هایی با تردد کم مورد استفاده قرار می گیرند و نوع 220 آن ها به دلیل مجهز بودن به سیستم ups، در هنگام قطعی برق نیز می تواند کار کند.

جک های پنوماتیکی با فشار هوا کار می کنند. به همین دلیل با استفاده از جک های پنوماتیکی در درب های اتوماتیک، دیگر امکان تسلط بر باز و بسته شدن و یا توقف درب ها و یا کنترل سرعت آن به راحتی وجود نخواهد داشت. اما این درب ها در مکان هایی با تردد بالا به راحتی عمل می کنند. با این توضیحات، جک های پنوماتیکی دیگر در بازار موجود نبوده و جای خود را به جک های جدید تر داده است.


جک بازویی درب پارکینگ دو لنگه

جک بازویی درب ورودی، یک وسیله ی رفاهی و حفاظتی می باشد. اما برای نگهداری درست از این وسیله، نیاز است که به یک سری نکات ساده و پرکاربرد دقت نماییم. یکی از نکات خیلی مهم در نگهداری از جک بازویی درب ورودی، تعبیه ی یک سایبان در قسمت بالای آن می باشد. وجود این سایبان باعث می شود که چشمی در مدت زمان طولانی باعث می شود که عملکرد چشمی در طولانی مدت دچار مشکل نشده و طول عمر آن ها زیاد شود. بعد از تابش آفتاب، که باعث از بین رفتن چشمی ها می شود، خطر یخ زدگی و سرما است که ممکن عملکرد جک بازویی را با مشکل مواجه نماید. برای جلوگیری از یخ زدگی بهتر است که در فصل سرما، از پشم شیشه برای پوشاندن موتور این تجهیزات استفاده نمایید.

استفاده از جک بازویی درب ورودی در طولانی مدت باعث می شود که درب ها دچار افتادگی شده و یا تراز آن ها به هم بخورد. بنابراین هر از چند گاهی بد نیست که به صدای باز و بسته شدن درب ها گوش کنید تا مطمئن شوید که درب های شما تراز بوده و برای باز و بسته شدن با مشکلی مواجه نیستند.

یادتان نرود که هر از چندگاهی، چشم جک را با دستمالی تمیز، گردگیری نماید. چرا که وجود گرد و غبار بر روی چشمی، سطح کیفی عملکرد آن را تا حد زیادی پایین می آورد. روغن کاری فنرها، جک و غلتک و ریل در فصول سرد و زمستانی یکی دیگر از کارهایی است که کاربر می تواند برای افزایش طول عمر جک بازویی درب ورودی و بهبود عملکرد آن، انجام دهد.

تاثیر وزن لنگه های درب در انتخاب یک جک بازویی درب ورودی

یکی از مهم ترین مواردی که در عملکرد یک جک بازویی بسیار تاثیر می گذارد، وزن لنگه ی درب هایی است که جک بازویی برای آن ها تعبیه شده است. عامل جابجای لنگه درب در جک بازویی گشتاور تولیدی موتور است. در واقع این جک باید گشتاوری تولید کند که بتواند با کنترل وزن درب، آن ها را باز و بسته نماید. کمیت گشتاور بر حسب نیوتن بر متر حساب می شود. برای به دست آوردن گشتاور جک بازویی درب ورودی، کافیست که وزن هر لنگه درب را بر حسب کیلوگرم، در عدد 10 ضرب نمایید. به کمک این فرمول شما می توانید به راحتی حداقل گشتاوری که برای حرکت لنگه های درب مورد نظرتان نیاز است را تعیین کنید. نکته ی قابل توجه در این فرمول این است که اگر وزن لنگه های درب شما یکسان نبود، وزن لنگه ی سنگین تر را در فرمول قرار دهید.


انواع جک پارکینگی تک لنگه و دو لنگه

درب های لولایی معمولا به صورت تک لنگه و دو لنگه در بازار وجود دارند. چیزی که در انتخاب جک بازویی درب پارکینگ دو لنگه و یا تک لنگه بسیار مهم است، وزن لنگه، میزان تردد روزانه ای که در ورودی مکان مورد نظر صورت می گیرد و عرض لنگه های درب می باشد. نصب جک پارکینگی دو لنگه و یا تک لنگه، بر روی اکثر درب های لولایی به راحتی انجام می شود. در واقع سطح کارایی درب های تک لنگه و دو لنگه با کمک یک جک بازویی به شدت بالا خواهد رفت.


تفاوت جک بازویی

جک های بازویی در عملکرد تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال یکی از تفاوت های این جک ها با یکدیگر در زاویه شوندگی آن هاست. زاویه ی بازشوندگی جک بازویی درب ورودی از 100 درجه تا 180 درجه قابل تغییر می باشد. یک نکته ی جالب دربازدهی جک های بازویی، دو سرعته بودن برخی از آن هاست. قابلیت دو سرعته بودن جک های بازویی را به دلیل جلوگیری از اصابت لنگه های درب با یکدیگر، بر روی جک های بازویی تعبیه می کنند. یعنی ابتدا و انتهای باز شوندگی، سرعت درب آهسته و آرام خواهد شد.

گزینه ی دیگری که باعث تفاوت جک های بازویی می شود، میزان ولتاژ مصرفی آن هاست که معمولا بین 24 ولت تا 220 ولت در حال تغییر می باشد. فولادی و یا پلاستیکی بودن چرخ دنده ها یکی دیگر از موارد تمایز در جک های بازویی است.

نوع خلاص کردن جک ها، داشتن تایمر، مجهز به برد انطباق با سیستم های مختلف مانند سیستم های پلاک خوان و ...، دارا بودن میکرو سوئیچ و ... از دیگر مواردی است که جک های بازویی را میدان رقابت با یکدیگر قرار می دهد.


بهترین جک بازویی برای درب های مختلف چیست؟

در زمینه ی درب های اتوماتیک، معمولا تولیدات کشور ایتالیا حرف اول را می زند. جک های بازویی نیز از این قضیه مستثنا نبوده و معمولا بهترین جک های بازویی تولید کشور ایتالیا و بعد آلمان می باشد. اما این روزها به دلیل وجود تحریم های مختلف، امکان استفاده از محصولات این کشورها فراهم نبوده و قطعات موجود در بازار، تولیدات کشور چین هستند. کار مونتاژ انواع جک های پارکینگی معمولا داخل ایران انجام می شود.


جک بازویی چگونه نصب می شود؟

پایه ی جک اولین چیزی است که باید نصب شود. بنابراین با کنده کاری یک فضا برای نصب پایه ی جک ها را آماده می کنند. سپس نوبت جوش دادن پایه ی جک ها می رسد. بعد از اسکان پایه، باید برویم سراغ سیم کشی و نصب مرکز کنترل و سنسورها، که سخت ترین و تخصصی ترین مرحله ی نصب یک جک بازویی می باشد. بعد از این که برد کنترل نصب شد، لنگه های درب را رگلاژ می کنند. بعد از رگلاژ درب نوبت روغن کاری و تقویت لولا و خود درب می رسد. دقت کنید که مراحل ذکر شده باید توسط یک نصاب متخصص و حرفه ای انجام شود.


جک های بازویی